Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

lördag, augusti 25, 2007

Sexiga rumpor i en rätt kass kampanj

Eftersom att Sloggis nya kampanj inte tilltalar mig det minsta, eller får mig att köpa fler trosor av dem (senaste paret gick sönder efter ett par tvättar), så tänkte jag från början inte skriva om dem alls. Det känns lite som ytterligare en kampanj för kvinnliga underkläder, som egentligen riktar sig till män. Lite av den där logiken att det är män som har pengar, män köper snygga underkläder till fruar/flickvänner, och att man därför gör reklamen mer tilltalande för män än för kvinnor.

Lite uttjatat, men det fungerar. Fredrik Ljungbergs kalsongreklamer är väl lite av en motsvarighet, som faktiskt tilltalar kvinnor. Inte så många proteströster hördes om exploatering och objektifiering då.

Problemet med kritiken kring sloggis kampanj, är att kvinnor tydligen helst inte ska få vara sexiga alls. Det finns ett problem kring att det säkert är ett antal av de uppladdade bilderna som inte är riktigt genomtänkta. En och annan tjej eller kille som finns på sidan, kanske ångrar det efteråt, i synnerhet om bilderna sprids.

Det är dock knappast Sloggis fel. Bättre vore om alla, inklusive SvD-skribenter utgick från att folk är smarta, och klarar av att fatta egna beslut. Även om folk innebär tjejer, och även om tjejerna råkar vara snygga, och har en snygg bakdel man känner för att vara stolt över.

I stället så verkar man utgå från att tjejer (i synnerhet unga tjejer som ser bra ut) är dumma, och inte klarar av att ta ett beslut om att ladda upp en bild på en sida eller inte. Det om något är tråkigt, och för knappast den feministiska debatten framåt.

För övrigt hade jag verkligen velat se en liknande kampanj för killar. Manliga rumpor är faktiskt riktigt underskattade.