Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

lördag, augusti 27, 2005

Hjälp mig kartlägga det vi redan vet

Jag håller på med ett projekt vars mål är att sammanställa information, svart på vitt, hur kvinnor behandlas sämre i vårt samhälle - just på grund av att de är kvinnor. Det vill säga kärnan i vår feministiska övertygelse.

Jag behöver därför hjälp med att hitta empirisk fakta (med tillhörande källor) om detta. Det kan vara hur kvinnor har högre utbrändhetstal, hur kvinnor inte får samma hjälp inom sjukvården, studier på hur unga tjejer mår på grund av skönhetsideal, sexism och mobbning, könsskillnader i kommuner, politiska församlingar och bolagsstyrelser, hur kvinnliga studenter får jobba dubbelt så hårt för att få samma respekt inom den akademiska världen. Ja precis allting som har med diskriminering av kvinnor som grupp att göra.

Även om ni inte på rak arm har någon fakta som kan hjälpa till så blir jag väldigt glad om ni vill sprida detta vidare, blogga om det, skicka epost till vänner och bekanta och så vidare.

Min epost är esse2@mac.com.