Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

tisdag, november 01, 2005

Frisörbesök och en småpetig lag

Var och utforskade Skövdes frisersalonger i dag för att försöka hitta en ny frisör för färgning av mitt hår. Ville behålla de ljusa slingorna som jag har nu, och bara fylla i utväxten. Inte något komplicerat, men tillräckligt för att jag inte ska våga göra det på egen hand.
Det jag inte tänkt på innan jag letat frisör, är den nya lagstiftningen som vi fått under sommaren. Det är numera inte tillåtet till att ha olika priser för damer och herrar, vilket får till följd att frisörerna istället får dela upp sina prislistor efter hårlängderna; kort, mellan och långt hår. Det låter väl bra, men för mig med långt hår så innebär det istället en rätt så stor prisökning.

Lagen, som kom till efter en stor diskussion om olika och könsbaserade åldersgränser och priser på krogen kanske inte bara har fallit rätt ut. Visst, det är inte så schyst mot de killar som blir nekade inträde, men borde man inte kunna komma åt det problemet på något annat sätt än att stifta en ny lag?

Ta tjejtaxin som ett annat exempel. Många tjejer känner sig osäkra när de går hem sena helgnätter, taxibolagen vill göra någonting åt det, och ser sin chans. De låter tjejer åka billigare hem på kvällarna och fler tjejer känner sig tryggare. Hur många nya lagar det senaste har lyckats med att faktiskt få tjejer att känna sig tryggare? Knappast den som förbjöd tjejtaxin i alla fall.

När det gäller diskriminering som slår hårdast på killar, så är beslutsfattarna snabba med att fatta beslut, och komma med lösningar. När kommer samma snabba beslut och lösningar för den dagliga diskrimineringen tjejer utsätts för?


Bild före färgning ->