Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

lördag, oktober 11, 2008

Nya uppdateringar av feministbiblioteket


Idag har jag uppdaterat mitt feministbibliotek med följande böcker:
Andersson, Mattias; Porr - En bästsäljande historia (dokument)
Björk, Amelie; Sonja Åkesson (biografi)
Lessing, Doris; Våldets barn-serien, Martha, Bra gift, En fläkt av stormen, Instängd, Staden med fyra portar (nobelpristagare samt skönlitteratur)
Nerbrand, Sofia (red); Samtida feminism (debatt)

Jag kan helt klart rekommendera Lessings svit om Martha Quest som växer upp i en brittisk koloni i Sydrhodesia. Sedan borde alla läsa Mattias Anderssons bok om Porr. Den dödar de flesta myter kring porrbranschen. Jag fick mig en rejäl tankeställare då jag förr om åren räknade mig till skaran som tyckte att Alexa Wolfs "dokumentär" var bland det bästa som gjorts. Jag var inte av den åsikten längre när jag började läsa boken, men särktes väldigt mycket i min nya tro.