Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

måndag, juli 23, 2007

Inför kommunalt besöksförbud för de personer som terroriserar sin f d partner

Det här med omvänd kommunarrest är i och för sig ingen nyhet, men det är ju bra om det står med i folkpartiets partiprogram.
När vi i Halmstad förra året fick vara med om att flera kvinnor förföljdes och mördades av sina f d män fanns det också en mycket uppskattad kvinnlig psykolog, vars ena klient hotade och trakasserade henne. Hon ansökte om besöksförbud, men handläggningen tog lång tid och en dag knivmördades hon av sin psykiskt instabila patient.I samband med detta kontaktade Sveriges Radio mig om vitsen av besöksförbud. Jag sade som jag tycker, att alla som lever med en hotbild ska få besöksförbud och att det även ska kombineras med en elektronisk fotboja. Folkpartiet har stöttat detta länge, men bara om mannen/förövaren bryter mot besöksförbudet upprepade gånger. (men hallååå!! Då är det liksom försent!!!) Det är svårt att få igenom ett besöksförbud som det är, och det är ingen vits om det inte går att uppfylla. Det blir en falsk trygghet.
Dessutom tycker jag att en man som hotat och slagit den kvinna han valt att leva tillsammans med ska få s k kommunalt besöksförbud. Det finns 289 andra kommuner enbart i Sverige som han kan vistas i. Då kan brottsoffret känns sig så pass säker att hon vågar gå till affären utan att få ångest. Hon kan skicka sina barn till skolan utan att känna den där klumpen i magen och tanken som frågar: Får jag se dem igen? Finns de kvar i skolan när dagen är slut?SR Halland tyckte nog att detta var en kontroversiell idé från min sida och sände detta som dagens nyhet varje timme hela dagen. Men vilken genomslagskraft! Hela veckan fick jag ta emot tillrop från alla möjliga människor."Vad bra, det där du sa om kommunalt besöksförbud"!"Men varför har ingen tänkt på det tidigare?""Vilken bra idé!""Jag håller helt med, det är inte klokt att slagna kvinnor ska sitta inne som i ett fängelse", mm mm.
Detta var någonting de flesta kunde hålla med om. Så klart att han skulle tvingas lämna henne ifred. Han har faktiskt 289 andra kommuner att bo och leva i. Svårare än så är det inte.

Vad tycker du?