Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

måndag, januari 15, 2007

feministisk regering?

Jag tyckte att det var en upplysande artikel om vår nya regering i SvD igår. Vem vågar kalla sig för feminist av de nya ministrarna? En del lågoddsare finns där, t ex Malmström (fp) och Leijonborg (fp) men vem skulle tro att inte Sabuni (fp) eller Carlgren (c) är feminister? (Jag visste i o f s att Sabuni inte vill kalla sig det, men jag förstår det ändå inte)
Däremot är Eskil Erlandsson (c) en skräll. En medelålders man, som mest är känd för att åka runt i landsbygden och prata med bönder och som bor tillsammans med mamma på en stor gård i Småland. Jag trodde inte heller Björklund (fp) kallade sig feminist. Inte efter att han kallat feministiskt självförsvar för att lära sg våld och på bästa sändningstid gick tvärtemot sitt parti för att slippa se feministiskt självförsvar i skolan. (Se inlägg på felirabloggen 14 juli 2006)
Borg (m) är ju min alldeles egen favorit bland moddarna och jag visste sedan länge att han var feminist, han tog ju till och med debatten men Gudrun Schyman för ett år sedan i morgonsoffan, och det kräver en hel del kompetens inom området!