Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

fredag, december 08, 2006

Aktivt arbete behövs för att skapa mångfald

Den intresserade kan här läsa mitt inlägg till tidningen NU, som publicerades igår. Jag tycker att det var bra att Johanna tog ton och skrev hur hon kände inför nomineringarna i Skövde.

Johanna Nylander tar upp ett angeläget problem i NU nr 47. Jag vill gärna ge min syn på saken.

När jag blev medlem i folkpartiet för snart sju år sedan blev jag uppringd av en kvinna i kommunföreningens styrelse, som frågade om jag ville bli ledamot i styrelsen. Jag blev jätteglad och stolt, och insåg senare att denna kvinna haft en avgörande roll för mitt aktiva deltagande i partiet. Hon förstod att nya medlemmar behövde uppsökas för att bli delaktiga i föreningen. Då bestod inte föreningens valberedning av så mycket nytänkande, utan hon agerade på egen hand för att få in fler nya i föreningens styrelse.

Jag har från första början blivit bemött med respekt av de ledande personerna i Halmstad kommunförening. Visst finns det även i vår förening kvar okunskap om vårt stereotypa könsrollstänkande och ibland tänker inte alla sig för, men det blir bättre hela tiden. Avgörande för vår strävan efter en bra representation har varit att de ledande personerna är kunniga när det gäller genus. Jag själv har bara blivit motarbetad av enstaka personer som sett mig som ett hot. I alla mina strävanden har min förening stöttat mig, precis som man också gjort med andra kvinnor och män i deras strävanden.

Jag minns mitt första nomineringsmöte hösten 2001, då jag självsvåldigt kryssat i att jag ville kandidera till kommunfullmäktige i ett medlemsformulär. Jag var höggravid och en äldre herre reste sig upp och frågade om jag verkligen ville detta eller om jag blivit ?påtvingad?. Om jag varit lite äldre och av manligt kön hade jag definitivt inte fått den frågan. Det visar på gammalt unket könsrollstänkande, utan att för den skull ha ett ont uppsåt ? tvärtom.

Folkpartiet i Halmstad arbetar aktivt (men skulle kunna satsa ännu mer kraft) för att få en jämn fördelning och för att fler ska bli aktiva i vår förening. Vi välkomnar alla, men kommer under mandatperioden att arbeta för att t ex få fler kvinnor, invandrare och hbt-personer som medlemmar. Kom ihåg att den heterosexuelle, etniskt svenska, medelålders mannen bara utgör en tiondel av vår befolkning, det kan inte vara rimligt att våra politiska beslutsfattare utgörs av den gruppen till största del!


Fatima Svanå (fp)
Ledamot i kommunfullmäktige i Halmstad, samt nyvald ledamot i Region Hallands styrelse.
Fatima stod tvåa på Folkpartiet i Hallands riksdagslista i valet 2006. Hon skriver om den halländska politiken på sin blogg www.feministhalland.blogspot.com.