Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

tisdag, augusti 29, 2006

Våld mot kvinnor - en fråga om manlighet

Såg Karin Swärds dokumentär Sverige, Sverige fosterland via nätet nu på morgonen. Min vän och styrelsekollega Lotta Sonemalm medverkar en hel del i programmet. Trots att jag jobbar med de här frågorna och har hört och sett det mesta blir jag verkligt berörd när Swärd radar upp mord efter mord efter mord efter mord på kvinnor i Sverige under den gångna mandatperioden. När psykologen Björn Lagerbäck säger att kvinnorörelsen måste samarbeta med regeringen i den här frågan och att det inom kvinnojourer behövs fler män som diskar, städar, läser sagor för att visa att också mannen som har utvecklat empatisk förmåga och INTE slår eller terroriserar kvinnor finns, då gråter jag. För mig är den här frågan så otroligt viktig. Män ska inte behöva uppfostras till våldsverkare. Vi måste bryta med den traditionella mansroll som många av oss lever med som naturligast i världen. Tonårspojkar måste få klart för sig att de är fullkomligt normala om de INTE tänker på sex hela dagarna. Småbarnpappor måste förstå att det är okej att inte vilja jobba den där första tiden när bebisen är sådär ny och doftande och man bara vill ligga nerkrupen i en filt och gosa. Män måste våga krama om sin manlige kompis när man inte setts på länge. Herregud! Vad är det som är så skrämmande?? Jag som läst en del sociologi och genusvetenskap vet förstås att det handlar om att kvala in i den "rätta typen" av maskulinitet. Men handen på hjärtat! Rätta typen?

Vi kommer ALDRIG att uppnå nollvisionen om våld mot kvinnor så länge män envisas med att behålla sina gamla unkna tvångströjor, luktande av typiska "manssysslor". Alla ni där ute! Släpp människan i mannen fri! Ni ska se att det gör underverk!

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ni är ju sanslösa ... Att vara man har ingenting med det sociala att göra, man är man om man är av det könet, oavsett om man är "fjollig" eller "tuffing". Det spelar absolut ingen roll hur man är som person, Jag är fullkomligt säker på att ni inte skulle ifrågasätta att en kvinna är en kvinna om hon vägrade att hejdlöst gå och krama sina kompisar, eller bete sig som de "flesta" gör.

Jag skulle vilja se lite mer objektivitet, dessutom skulle jag vilja påstå att våld inte har med mannen att göra utan med makt. Genom att mannen är överlag mycket starkare (fysiskt) så sitter en sådan situation ibland, fast det har visats att så fort en kvinna har övermakten så händer det att hon gör sådana saker också. Dessutom så har det bevisats att mannen är minst lika slagen. Det är lustigt att ni är emot sexism då ni brukar den lika mycket. Män uppfostras inte i överlag till våldsverkare! Det finns de kvinnor som är våldsverkare också... Våld handlar om makt och övertag.

Också skulle jag vilja påpeka att det där med diskning och städning, det är absurbt.. Dels ligger det i från något gammalt då mannen slet hårt för att skapa pengar till sin familj medan kvinnan var hemma och tog hand om barnen, jag säger inte att detta är idealet. Jag skulle inte vilja ha en kvinna som går hemma hela dagarna.. Fast väljer båda att ha det så där så borde det väl vara okej? Jag har hört om flera fall då kvinnor har varit nöjd i sin situation fast då fått höra av någon "feminist" att de egentligen inte är det och att mannen bestämmer över dem, vilket fallet inte var. Att se människor som offer är att göra dem till offer, ingen vill vara ett offer.

Hemma hos mina föräldrar är det min pappa som sliter hårt och städar, gör maten och diskar. Och bygger, fixar allting. Dessutom att du ens vågar påstå utan någon som helst vetskap att män inte läser sagor, det skall du rent av hålla käften om. Jag vet om massor av pappor som är världens gulligaste med deras barn, jag vet också om flera kvinnor som är så. Men det finns också rötägg på båda sidorna, har träffat många kvinnor som inte ens borde få vara mamma överhuvudtaget - man är inte en duktig "mamma" bara för att man är kvinna. Att utgå från något sådant, ens om lite är att vara sexistisk.

Jag tror att många tonårspojkar förstår att de inte måste tänka på sex hela tiden, de som inte gör det, får man helt enkelt prata med.

Småbarnspappor förstår mer än vad du tror, det är bara en fråga om pengar, vad som krävs för sitt leverne och kanske ligger det i något att de jobbar. Kanske de inte vill det? Men känner att de måste då inte kvinnan gör det heller, det är nog ganska svårt att vara lediga båda två. Män måste inte krama om sin kompis på samma sätt som en kvinna gör, det är helt och hållet upp till varje individ. Tyvärr men man kan inte dra sitt ideal över andra, och man absolut inte kräva att andra skall ha samma uttryck i olika situationer. Vi har olika seder och olika beteenden.

Att du ens drar in något så förlegat som genusvetenskap, om än det finns små delar av det som har en fnutta sans i det så är det rent förlöljligande.. Tiina Rosenberg är ett bra exempel på vad jag ser som en förlöjligande individ, en individ som får mig att må illa. Jag tycker inte om de män som måste bevisa att de är "män" (så att säga). Men vi kan inte hindra folk från att vara dem som de är. Det fina i livet är att vi alla är olika. Dessutom är det rent sagt omöjligt att helt förebygga våld mot kvinnor, det som krävs för att åtminstone komma en bit på vägen är att försöka se människor som individer och inte uppdelade i män eller kvinnor.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=32637&previousRenderType=6

Det känns som att grundtanken i feminism var bra, synd bara att ni missat målet så oerhört mycket.

En sak till, som jag ser det så kommer VI (allihopa) aldrig att uppnå jämställdhet genom att se människor uppdelade, eller att främst jobba för en parts bästa. Kommer då du köra lastbil? Meka med bilar? Eller vara elektriker? Skulle du vilja ha ett jobb där inte du trivs, bara för att gå emot gränser, att gå emot gränser på sådant sätt är ett omoget sätt. Sådant gör man när man är liten för att trotsa omgivningen, inte som vuxen.

tisdag, augusti 29, 2006 2:05:00 em

 
Anonymous Anonym said...

Men när ska ni säga nåt om den nya borgerliga familjepolitiken? Kom igen girls and boys, ryt eller skryt!

onsdag, augusti 30, 2006 7:47:00 em

 
Anonymous Anonym said...

Roligt att ni inte ens svarar på något, kanske skall alla hålla med och inte besvära er med åsikter som inte faller i samma burk... Något konstigt är det ju (Jag skrev inte andra meddelandet här) - Patrick Westermark

torsdag, augusti 31, 2006 3:53:00 em

 
Blogger Mikael M said...

Många (i majoritet) faller inte alls in ramen för att vara misshandlare - påstår som vanligt att det är skitstövlarna som märks. De flesta ungdomar i en vanlig skola är ganska snälla och resonliga. Det är problemen som märks. De flesta män i en vanlig fotbollspublik är inte alls huliganer, trivs överhuvudtaget inte med det i sammanhanget. Jag är emot genraliseringar, även om jag ibland går i fällan själv, men det beror också lite på sammanhanget var man framför. I film/teater/litteratur t ex överdriver man ofta generaliseringar, för att det på relativt kort tid skall bli en längre och "bra" story.

torsdag, augusti 31, 2006 7:29:00 em

 
Blogger fatima said...

Ursäkta anonym! Ser din kommentar först idag och jag ska besvara den.

Du har i mångt och mycket helt rätt. Men det handlar om vad som är norm i samhället, inte vad enskilda individer gör. När jag (eller Björn Lagerbäck var det ju från början...) pratar om att det behövs fler män på kvinnojourerna, så är det just för att visa de barn, och kvinnor, som lever på kvinnojouren att män inte behöver bete sig som deras män/pappor gjort. Alltså; visa att män faktiskt kan vara omsorgstagande och "goda", inte maktfullkomliga och hänsynslösa. (Jag var kanske otydlig på den punkten)

Det du påpekar om att man inte behöver vara på ett speciellt sätt för att man tillhör ett specifikt kön är ju helt rätt. Själv känner jag mig hemma i feminismens grundtankar, eftersom jag själv aldig passat in i den traditionella könsrollen. Jag vill bara vara jag och det är just det jag anser att många individer inte "får" vara idag. Alla förväntas vi hålla oss inom ramarna. För män är den ramen snävare än för kvinnor, det är jag övertygad om.

lördag, september 02, 2006 7:18:00 em

 
Blogger fatima said...

Ang. vårdnadsbidrag. Läs min blogg:

http://feministhalland.blogspot.com/2006/08/vrdnadsbidrag.html

lördag, september 02, 2006 7:21:00 em

 
Anonymous Anonym said...

Jaha, men allt det där pratet är ju inget värt när ni blir överkörda av era manliga partikollegor. Jag kommer hålla er personligt ansvariga om alliansen tar kvinnokampen tillbaka till 50-talet igen. NI borgarfeminister kommer vara huvudansvariga för denna backlash. Dax att visa vad ni går för, är ni era herrars dörrmattor som kan bli trampade på eller kommer ni säga ifrån?

Röst F! och visa att ni inte är dörrmattor.

tisdag, september 05, 2006 2:07:00 fm

 
Anonymous Anonym said...

Sidekick jag vet inte om jag skrall gråta eller skratta åt dig, F! är ett politiskt skämt som bäst serveras begravt långt ned under jorden!

- Patrick Westermark

torsdag, september 07, 2006 5:23:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home