Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

lördag, juli 22, 2006

Tips: Som en hora

Maria Svedland som är en av de mest kompetenta journalister jag känner till har gjort ett program med titeln "Som en hora". Det är dokumentärredaktionen på P1 som sänder prgrammet.

Hon intervjuar olika människor hon träffar på i Stockholm om vad de har för erfarenheter av att bli kallad eller ha kallat någon hora. Hon berättar även om sina egna erfarenheter om att bli kallad hora. Detta varvar hon med en tillbakablick på det program hon gjorde om gruppvåldräkten i södertälje. Försvarsadvokaten hade i en intervju sagt att flickan enligt egen utsago blivit kallad hora. Det menade han sänkte hennes trovärdighet. Det kunde indikera att hon kunde samtyckt till att ha sex med de många männen hon liftat med i deras bil.

Här kan ni lyssna på programmet "Som en hora"

Maria Svedland har blivit kallad hora ett otal gånger. Det får mig att fundera själv. Jag har, vad jag kan dra mig till minnes, aldrig blivit kallad hora to my face. Jag växte upp i en liten industriort utanför Skellefteå och vad jag minns kallades inte tjejerna för hora alls.

Hur är erfarenheterna här? Har ni kallat någon hora? Har ni blivit kallade hora?

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag har aldrig kallat någon hora eller blivit kallad det(bara under träning då vi tränar att hanterar provokationer)

Tack för tipset om programmet. Ska lyssna på det.

lördag, juli 22, 2006 8:10:00 em

 
Blogger Mikael M said...

Varför inte ta en titt på JNylanders blogg - där pågår ngt kanske växande debattembryo om t ex kränkande slogans på T-tröjor, Svenska Dagbladets Shopping med grovporrindustriella produkter i sortimentet - precis sådant som bland annat sänker ribban språkkulturellt m m

fredag, juli 28, 2006 12:30:00 em

 
Anonymous Anonym said...

Bra tips Mikael.

Självklart följer jag debatten på Johnannas blogg.

Länk dit är: www.johannanylander.blogspot.com

fredag, juli 28, 2006 5:44:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home