Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

torsdag, oktober 13, 2005

Prioriterad manlighet

Idag lagade jag punkteringen på mitt högra bakdäck på bilen alldeles själv. Faktiskt inga bekymmer alls (tömma ut däcket på luft - spruta in sprayen - köra sakta några kilometer - fixa lufttrycket), troligtvis så kommer punkteringssprayen jag använde hålla, med tanke på att det inte var ett stort hål, det lär visa sig i morgon när jag ska köra de tjugofem milen hem till Halmstad. Skulle det hända något mer med däcket så är det bara att köra till närmsta bilmack, och det kan fixas på någon timma.

Bilbestyr är annars (och har varit genom historien) ett klassiskt manligt territorium. Jag betjänades av en man på bensinmacken, och skulle jag lämna in bilen på en verkstad hade det med största sannolikhet varit en man som skulle laga den. Bilfrågor är något som diskuteras mycket, det finns skatteavdrag att göra om du kör bil långt i jobbet, och de flesta kommuner med självaktning har en trafiknämnd där stadens bilsituationer diskuteras.

Tänker man efter så är det väldigt många av de där "klassiskt manliga" territorerna som har med hem att göra, som också finns ute på marknaden. Byggtjänster går att sälja och köpa, reparationstjänster likaså, teknik och el-supporter finns det gott om. Oftast är det män som tillhandahåller tjänsterna, och det är män som köper dem. Anlitar du en byggfirma för en renovering hemma, så får du dessutom göra skatteavdrag för det i din deklaration.

De "klassiskt kvinnliga" territorerna har inte riktigt samma förutsättningar. Vård och omsorg är offentliga arbetsplatser som inte konkurrensutsätts. Tjänster i närheten av hemmet, såsom städning och tvättning står utanför skatteavdragsmöjligheterna. Barnpassning ligger även det nästan alltid i kommunal regi, och de privata alternativ som finns motarbetas ofta av de socialdemokratiskt styrda kommunerna.

Ser man utefter det här systemet så, om bilbestyr nu hade varit en "klassiskt kvinnligt" område, hade det nedprioriterats, jag hade fått vända mig till kommunens bilservicecenter, endast öppet 11-16, fått köa i tre månader, och sedan fått betala min standardiliserade avgift, som jag sedan i efterhand hade kunnat söka bidrag för.