Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

fredag, oktober 14, 2005

Man kriminaliserar symptomen medan sjukdomen sprids

Lars Winnerbäck är kung. Han håller nog inte med mig så mycket politiskt, men hans musik och hans texter är ändå fantastiska. En textrad har fastnat i mitt huvud och jag har länge tyckt att den var bra, men aldrig kunnat sätta så bra ord på det som nu.

Man kriminaliserar symptomen medan sjukdomen sprids

Nu inser jag att detta är precis vad F! vill göra. Jag ska förklara varför just deras politik är fel för feminismen:

1. Höj lönerna i offentlig sektor.
Kommentar: Jättebra, men det är inte där problemet ligger. Kvinnor ska inte jobba i offentlig sektor. Offentlig sektor förtrycker kvinnor. Höj lönerna ja, men det är lite som att kriminalisera symtom medan sjukdom sprids.

2. Kvotera i bolagsstyrelser.
Kommentar: Vi vill att kvinnor ska få samma möjlighet att komma in i bolagsstyrelse och inte diskrimineras. Vi vill att kompetenta kvinnor ska få en chans! Vi vill inte att inkompetenta nickdockor ska kvoteras in. Troligtvis kommer det på många håll bli så. Man kriminaliserar symptomen medan sjukdomen sprids.

3. Sex timmars arbetsdag.
Kommentar: Är åtta timmar verkligen för jobbigt att jobba? Är det en kvinnofråga att kvinnor ska jobba mindre på jobbet och jobba mer hemma? Fy sjutton säger jag! Det är verkligen att kriminalisera symptomen medan sjukdomen sprids.

Lasse Winnerbäck håller kanske inte med min analys, men det är ta mig fasen det bästa han skrivit!