Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

söndag, juni 19, 2005

Ursäkt från mig och jämställdhet på elprogrammet

Jag vill be alla läsare och felira-medarbetare om ursäkt att jag inte varit så aktiv så sistone. Som student är det inte alltid man har tid över till annat än skolan. Nu är emellertid terminen över för denna gången och aktivitetsnivån från min sida kommer att öka markant.

Men inget ont som inte har något gott med sig. I en 5-poängs extrakurs vid namn IKT, genus och lärande vid Umeå Universitet skrev jag och Christina Soldan en strategi vid namn "Lokal jämställdhetsstrategi på Kaplanskolans elprogram i Skellefteå".

God läsning för den som är intresserad av hur man får fler unga kvinnor att söka till elprogrammet i gymnasiet. Just nu är siffran mindre än 2%.

Strategin finns här.

2 Comments:

Blogger Alex Hummingson said...

Äsch, du behöver inte be om ursäkt. Jag vet hur det är med skolan :P Keep up the good work nästa termin också.

Blogga mera, Peter! Känner mig extremt ensam här.

onsdag, juli 06, 2005 8:11:00 em

 
Blogger Fredrik Lindholm said...

Nästa steg är att få fler tjejer att bli byggnadsarbetare, kraftledningstekniker, brandsoldater och reningsverks/kloakarbetare.

Men vänta...det har väl aldrig varit medelklasskvinnornas mål att bräschla in sig på manlighetens farliga bastioner...?

tisdag, juli 12, 2005 7:36:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home