Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

fredag, november 18, 2005

Tjejdag för högstadieelever i Skövde

Igår fick jag besöka "Tjejpunkten", ett endagsjippo för för högstadietjejer i årskurs åtta och nio, i kulturlokalen "Valhall", Skövde. Jag var där i egenskap som tjej och student på dataspelsutveckling på Högskolan, allt för att få upp intresset för dataspel hos tjejer redan innan det är dags att välja till gymnasiet.

Utrustade med mintpastillaskar, lypsyl, mariannegodis, webadressutrustade visitkort, en dator och en arkadmaskin med spelet "Rock n´Rull" gjorde vi mycket större succé bland tjejerna än sist jag var på mässa för högskolans räkning, då BigBrother-Tina stod vid bordet jämte och gjorde reklam för Karlstads universitet.

Under min vistelse på plats under dagen kom många funderingar över hur bra det egentligen är med en särskild dag för tjejer. Visserligen tror jag att dagen var givande för de flesta som var där. Föreläsningen om feministiskt självförsvar var riktigt vettig periodvis, och hela programmet och dagen vad gjord av och för tjejer, helt på tjejers villkor. Trots detta fick jag en storts kvälvande känsla av att hela stämmningen var lite väl "tjejig", och jag kände inte att jag passade in. Visserligen kan det ha med den något högre åldern att göra, men jag tror inte att det var den avgörande faktorn. Liksom stora grupper med (nästan) bara killar (de jag befinner mig i dagligen tex.), så är knappast en homogen tjejgrupp särskilt hälsosam i det långa loppet.

Det finns faktiskt en poäng i att ha en hyffsad jämn könsfördelning i sociala grupper av olika de slag. Så länge män och kvinnor uppfostas olika och beter sig olika, så behövs båda för att man ska trivas och skapa mänskliga atmosfärer. Med lite flera män i publiken så haden tjejen som föreläste om feministiskt självförsvar säkert inte använt den aggressiva retorik hon stundtals använde mot män. Med lite fler kvinnor in på högre poster hade det säkert skapats ett vänligare och mindre elitistiskt klimat i många miljöer. En tankebredd behövs faktiskt, och de delar av samhället som har en homogen könsfördelning tror jag förlorar på det både kompetentmässigt och kvalitétsmässigt.

Så, nej, tjejdagar är ingenting att satsa på. Gärna fokus på tjejer och teknik, liksom på killar och sociala frågor, men inte speciella dagar efter kön, speciellt inte på grundskolenivå.

Till sist så bor du i närheten av Skövde, ta en titt i SLA (Skaraborgs läns allehanda?!) i dag eller i morgon, för då är jag och arkadmaskinen med på bild någonstans :)