Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

lördag, december 17, 2005

Jag vill ha en extern hårddisk i julklapp

I pappersupplagan av Expressens fredagsbilaga fanns det ett intressant reportage om vad man bör ge/inte ge sin käresta. Eftersom jag inte har det julklappsbekymmret så läste jag mest reportaget med ro, men blev fundersam över vilka stereotypbilder den förmedlade.

Bland julklapparna du inte skulle ge din potentiella flickvän fanns nämligen "en extern hårddisk - det säger sig självt". Men vadå, jag vill ju ha en extern hårddisk i julklapp! Kanske inte den mest romantiska presenten, men det är ju lätt fixat genom att enkelt fylla den med ett passande innehåll.

Könsstereotypa julklappar är det annars gott om. Speciellt om man tittar på leksaksaffärernas barnavdelningar där det inte är någon tvekan om vilket kön en viss leksak vänder sig till. Inte för att det är något fel med rosa och blått, men måste det alltid vara så ruskigt tydligt?

En tröst i mörkret var skruvdragaren/borrmaskinen jag hittade på Rusta men aldrig köpte, med stencool design, och passform för vilken snickare som helst...