Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

måndag, december 12, 2005

Tänk om "Sex and the City"-tjejerna hade spelat PSP...

Finns det tjej- och killspel? Spelar kvinnor och män olika typer av spel? Är kvinnor och män olika intresserade av spel? Är det någon skillnad mellan en manlig och en kvinnlig spelutvecklare?

Det var några av de frågorna som ställdes under helgens SuperMarit-event med representanter från den svenska spelvärlden. Företag som Dice, Avalanche och Gizmondo var i Visby och snackade med Sveriges kvinnliga dataspelsstudenter.

Även om frågorna inte fick de mest konkreta svaren, så väcktes stora och intressanta diskussioner över ämnet "kvinnor och spel", som inte alltid känns så självklara. Spel marknadsförs oftast inte med kvinnor som målgrupp, av någon underlig anledning så finns det fortfarande fördomar inom spelvärlden om att våld och kvinnor inte går ihop. Förutom de kvinnliga spelkaraktärerna som springer runt i högklackat och slåss förståss(som i och för sig är häftigare än killarna, för alla som någon gång haft högklackat på sig vet hur svårt det är att springa i den typen av skor). Få kvinnor känner till de svenska spelföretagen, vilket gör att de har fler manliga ansökande vid anställningar.

När vi började analysera den typen av spel våra föräldrar spelar, konstaterades det också snabbt att förvånansvärt många hade mammor som spelade mycket datorspel som avkoppling, och att de spelen de spelar inte alls tas på samma allvar som spel som oftast har killar eller män som största målgrupp. En klar och tydlig nedvärdering av vissa speltyper, som gör att det inte satsas på den typen av spel alls i samma omfattning.

Lite framtidstro får man allt ha dock, och det kändes som att den glömda spelmålgruppen tjejer och kvinnor kommer få mer fokus på sig i framtiden. Med fler kvinnor inne i spelproduktionerna, kommer fler spel att locka kvinnliga köpare. Dessutom så behövs det en bättre marknadsföring bland tjejer av befintliga spel. Natacha kom till Dreamhack för att marknadsföra spel där, tänk om Marissa i OC, eller Carrie i Sex and the City hade varit utrustade med en FPS-spelfylld PSP i handväskan?

5 Comments:

Blogger Fredrik Lindholm said...

Quake eller Doom?

måndag, december 12, 2005 8:30:00 em

 
Blogger Johanna said...

Quake :)

tisdag, december 13, 2005 3:02:00 em

 
Blogger MiA said...

Jag håller fullständigt med, som kvinnlig konsument av dator- och konsolspel är man oftast helt irrelevant om man inte är extremt stereotyp och gillar att pyssla och vårda. Måste erkänna att jag uppfostrat en hel del Pokemon i mitt liv, men hey vad annat kan man spela om man inte gillar att skjuta huvudet av folk samt är hopplös på plattformsspel? Lucas Arts är det lysande undantag i mellanzonen dock!

Förövrigt irriterar jag mig på SVT:s spelprogam Kontroll som verkar försöka rikta sig mer till tjejer än förr men kastar bort mycket, t.ex. intervju med två kvinnliga spelutvecklare med helt intetsägande frågor, hårresande!

onsdag, december 14, 2005 1:30:00 fm

 
Blogger Fredrik Lindholm said...

Jag har för övrigt sett filmen Doom. Påtar på en liten recension. Det intressanta är att anledningen till att hjältinnan inte är så bra på att hantera skjutvapen är inte för att hon är en kvinna, utan för att hon är en labbråtta.

Actionhjältinnor är annars en ganska svår balansgång. Det finns två extremer som bör undvikas: 1) Fullständigt osannolikt ögongodis. 2) Att man gör världens största politiska grej av att det är en kvinna med ett skjutvapen.

Ripley i Alien är en mycket bra hjältinna. I likhet med Gordon Freeman så råkar hon vara på fel plats vid fel tillfälle.

Och i Half-Life är lönnmördardamerna bland de absolut värsta motståndarna. Fråga mig snällt så skall berätta om mitt favorittricks mot dom.

onsdag, december 14, 2005 7:21:00 em

 
Blogger Fredrik Lindholm said...

Om du spelar Civ IV så kan du låta andra skjuta huvet av folk åt dig. De skall visst ha lämnat de värsta formerna av cyberstalinism (att varenda liten stad kräver mikromanagement) bakom sig i 4:an. Vidare så är störst inte bäst där. Det går att vara en stormakt även om man bara har några städer. Makten sitter i kulturen, religionen, ekonomin och så arméernas kompetens.

Soft power, anyone?

torsdag, december 15, 2005 4:39:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home