Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

onsdag, juni 22, 2005

Hemmafruar igen

Jag läste en artikel i månadens Femina om kvinnor som valt att vara hemmafruar, trots att de har utbildning. Som liberal har jag naturligtvis inget emot folks val, men en sak slår mig ofta när jag läser om hemmafruar. Varför ska de alltid hävda att det ligger i kvinnans gener att ta hand om hem och barn? Räcker det inte att säga att just de VILL göra det. Det är som om det inte är tillräckligt att vilja vara hemma, man måste också säga att alla de som inte är det går emot naturen. Jaja, det är väl egentligen inget att uppröras över. Själv kommer jag aldrig att bli hemmafru, vare sig det ligger i mina gener eller inte, men det var det väl heller ingen som tvivlade på.

2 Comments:

Blogger Fredrik Lindholm said...

Men då måste du akta dig för att sänka skatterna, så att fler familjer kan ta det steget.

fredag, juni 24, 2005 4:40:00 em

 
Blogger Alex Hummingson said...

Har tänkt på en sak, Hanna. Att det ligger i kvinnans gener att ta hand om hem och barn är väl inte särskilt fel, eller konstigt? Men att hemmafruar sedan "skyller ifrån sig" med det argumentet är något lamt...

torsdag, juni 30, 2005 9:47:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home