Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

lördag, januari 28, 2006

Elektronikkedjorna och kvinnorna

Att allt fler kvinnor handlar sina prylar över nätet rapporterar N24 om idag. Samma artikel påstår att det beror på att kvinnor inte blir bra bemötta i vanliga elektronikkedjebutiker, någonting jag inte blir förvånad av alls. Visst finns det garanterat undantag, och jag är själv inte en stor kund i just elektronikkedjor, men de senaste gångerna jag varit inne i någon av de butiker som finns och haft manligt sällskap med mig, så har det uppstått en något speciell situation. Försäljaren har nämligen alltid börjat prata med mitt medföljande manliga sällskap före han börjat prata med mig.

Det har varit så i allt från laptopköp till köp av skrivarpatroner, eller som den gången jag bara var inne för att titta på hörlurar. När jag väl har fått ordet, och försäljaren insett att det faktiskt var jag som var kunden och inte mitt medföljande manliga sällskap, så har det inte varit allt för ovanligt att man då blivit behandlad som mindre vetande. Detta har faktiskt gjort att mina besök i elektronikkedjor minskat. Nätet är bättre både i bemötande, priser och utbud, för det är väl egentligen bara den där frånvaron av leveransvecka och personlig service som skulle göra att man handlade i vanlig butik. När då den personliga servicen är borta, så vad gör då ett par dagar i frakt?

Den här formen av smygdiskriminering som N24 pratar om som är så otroligt jobbig att behöva stå ut med. Det är också en form av smygdiskriminering som lättare skulle avhjälpas om det hade varit en jämnare könsfördelning i branchen, och om man hade reflekterat lite över sina attityder. Positivt är i alla fall att det i det här fallet finns en lösning på problemet, att bojkotta butikerna och handla över nätet.