Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

onsdag, februari 15, 2006

Nedvärderande reklam

Varför i hela världen behöver en reklam som riktar sig till enbart män en lättklädd tjej i annonserna?

Det är nya reklamen för herrparfymen Axe som anlitat en Angelica (tror hon varit med i typ Big Brother) för att sälja sina dofter till män. Mig veterligen finns det inte en enda reklam för damparfymer som har en man som reklampelare.

Reklamen är både smaklös och nedvärderar alla män där ute när man från företagets sida tror att män kommer köpa mer parfym bara för att de har en lättklädd tjej i reklamen. Jag hade blivit rent ut sagt förbannad ifall omvända förhållandet gällt en reklam riktad till mig som kvinna. Dessutom så är det så hetronormativt att det skriker om det. Hela kampanjen är osaklig och har verkligen ingenting med dofter att göra. Nej. Män är allt smartare än så här!

2 Comments:

Blogger Alex Hummingson said...

Ja, reklamen säger mer om allas syn på män än synen på kvinnor.


Johanna -- vi måste ta & skriva en insändare tillsammans. Maila mig.

torsdag, februari 16, 2006 6:07:00 em

 
Blogger Fredrik Lindholm said...

Öh, majoriteten av befolkningen är väl fortfarande heterosexuella? Och majoriteten av de som köper t.ex. löparskor skall springa med dom. Alltså väljer man den vinkeln i reklamen. Ekonomi.

Hursomhelst är det småkul med klickreklamen, men inte på det sätt som dom hade tänkt. För "Click" är en serie av Milo Manara.

torsdag, mars 02, 2006 5:05:00 fm

 

Skicka en kommentar

<< Home