Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

onsdag, december 21, 2005

Årets antifeminister

min egen blogg utser jag just nu årets frihetskämpar, fildelare och feminister, samt dess motsatser. Eftersom att feminist-delen passar lika bra här så tänkte jag publicera listan över årets antifeminister. Detta helt enligt min personliga åsikt.

- Vänstern
För dess dåliga hanterande med feminismen. När Gudrun var ledare för partiet, så hade de i alla fall en profil i frågan, och kämpade för kvinnors ställning i samhället. Kanske inte alltid på det sättet jag skulle vilja se det, men de försökte i alla fall. Idag så märks de knappt av, och FI har tagit över istället.

- Hovrättsdomarna
För sin något speciella syn på våldtagna flickor. En fyraårig flicka blir inte lika kränkt för att hon sover, är bara en av de något absurda domarna som fastslagits i Sveriges hovrätter under hösten.

- Junilistan
Som höll på att låta abort bli en valfråga i deras namn. Snabbt togs det tillbaka, efter att media varit på, men vad i hela världen tänkte de med från början? Gubbstyret i Junilistan är tyvärr nästan så långt ifrån ordet feminist som man kan komma.

- Moraltanterna
När jag skrev mitt blogginlägg om strippkvällen på Bogrens i Skövde var moraltanterna där. Inte bland kommentarerna, men i mailboxen och IRL. Det var kanske inte så lämpligt att blogga om en strippkväll som feminist tyckte de. Jag tycker att även feminister ska få ha roligt och stå för det, det finns bättre sätt att skapa jämlikhet mellan könen än att moralisera över det.

- Socialdemokraterna
Vägran att införa hushållsnära tjänster, hoten om kvotering, oförmågan att se de verkliga problemen, att inte arbetarrörelsen kan göra upp om de systematiska löneskillnaderna på allvar, osv... listan kan göras lång.


Kommande på denna bloggen:
- Årets feminister