Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

torsdag, februari 16, 2006

Kränkningar inom psykvården kan leda till att man blir sjukare.

Det finns en speciell drivkraft som jag har och som inte på långa vägar mattats av. Jag klarar inte av att hur enskilda individer, folkgrupper eller djur kränks.

Den frågan som gjorde att jag en gång gick med i Folkpartiets ungdomsförbund var att jag brann (och gör fortfarande) för flyktingfrågor och ville engagera mig mot rasism.

Idag så är mitt politiska mål fortfarande att ingen levande varelse mot sin vilja får kränkas. Men tyvärr kränks barn, kvinnor, män och djur varje dag, och varje kränkning som sker är ett misslyckande för mig som liberal visionär. Det jag vill fokusera lite extra på i detta inlägg är hur kränkningar för unga med självskadebeteende kan fortsätta även om man, som det så ofta heter, "sökt hjälp".

För ett par år sedan såg jag "Uppdrag granskning" på TV. Programmet tog upp ämnet "unga och självdestruktivitet" http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=8403&a=128675 vilket på allvar öppnade upp mina ögon om detta så viktiga ämne. Har efter det sökt mer kunskap om självskadebeteende, ungdomar med ångest och depressioner, ätstörningar och eventuella teorier om bakomliggande orsaker till att unga idag kan må så dåligt att de skadar sig själva.

Att barn kränks vet vi. Incest, misshandel, mobbning, våldtäkter, hot och andra sätt att bedriva tortyr är vardag för alldeles för många barn. Men alla barn som utsätts för kränkningar utvecklar inte självskadebeteende (men säkert andra psykiska men för livet). Teorier finns att det just är kombinationen medfödd känslighet/sårbarhet och kränkning i tidig ålder som är den främsta utlösande orsaken att unga flickor och pojkar skadar sig själva. Givetvis finns det även de med självskadebeteende som inte upplevt något påvisat trauma men som pga. stor känslighet kan reglera sina känsloimpulser via självskador.

Att skada sig själv för att orka leva vidare är en allvarlig väckarklocka över att personen inte mår bra och bör få samhällets hjälp att bli frisk. Visst låter det så självklart? Men tyvärr så fortsätter kränkningar ofta, ofta, ofta inom psykiatrin. Förtvivlade, desperata flickor och pojkar vittnar om en hård värld på landets psykmottagningar, LVU-hem och BUP. Det går inte att komma ifrån att vi idag i Sverige har en psykiatrisk vårdapparat som i många fall gör människor ännu mer sjuka. Långtidssjukskrivningar i väntan på utredningar eller en läkartid är inte bra då det leder till att man hamnar utanför på arbetsmarknaden, skapar den personliga identiteten "jag-är-en-sån-som-är-psykiskt-sjuk" och bidragsberoende. Bältessängar används fortfarande. Flickor låses in på rättpsykiatriska avdelningar då det inte finns plats på annat håll som "kan garantera deras säkerhet". Att naken spärras in i ett kalt rum på LVU-hem är en annan metod som effektivt ska skydda den unge från sig själv. Listan över liknade exempel skulle kunnas göra lång.

Självskadebeteende är också smittsam i den bemärkelsen att om man placerar många självskadare tillsammans så lär man sig mer och fler tips att fortsätta straffa sig själva, vilket är viktigt att ha i åtanke då man diskuterar vård och behandling. Internet är också en "smittokanal".

Det finns så mycket jag vill göra och åstadkomma för att motverka kränkningar av alla de slag. Beträffande hur illa den psykiatriska vården fungerar på många håll idag samt vetskapen om hur många som blir kränkta inom detta system gör att jag bara måste sätta dessa frågor högt på min politiska agenda.

Vilka tankar och åsikter har du som läsare kring ämnet självskadebeteende och/eller psykvården? Vad fungerar bra och inte? Hur ska vi arbeta för att unga flickor och pojkar ska må bättre?

3 Comments:

Blogger fatima said...

Ja, herregud, man vill bara gråta ibland och det gör jag också! Jag sitter som nämndeman i Länsrätten och fattar beslut om tvångsvård, både LVU, LVM, LPT och beslut om permissioner från rättspsyk osv. (Dessutom arbetar jag på ett LVU-hem, som jag inte ska uttala mig om här). Nej, fy fan, säger jag. Det finns så fruktansvärt mycket som kan förbättras!!! Det är hopplöst när en anorektisk ung kvinna är så mager att hon inte får vårdas på anorexiavdelningen utan är inlåst på psyk, ihop med gravt psykiskt störda personer. Det är hopplöst när soc sätter ungdomar, utsatta för sexuella övergrepp, på hem där drogmissbrukande ungdomar sitter, eller t o m på "vuxenhem". Jag blir lika ledsen varje gång en pappa (för det är det oftast) fortfarande har vårdnaden om det barn han våldtagit, allt för att det inte finns bevis just i det fallet. Att han sedan är dömd för övergrepp på systern verkar inte spela ngn roll!
Det värsta som finns är de kvinnor som kommer med kvinnojouren med sina barn, för att rättssystemet och myndigheterna har svikit dem totalt! Många frågar mig hur jag kan stå ut med att lyssna på alla hemska berättelser. Det är inte det som är jobbigt, jag faschineras ofta av hur fantastiska dessa personer är som tar sig upp och ur det hemska. NEJ, det jobbiga är myndigheternas inställning och att förundersökningar/utredningar har så otroligt bristande kvalitet och helt saknar förmågan att tänka könsneutralt. Mödrar har ofta inget att säga till om i dagens Sverige är min erfarenhet.

fredag, februari 17, 2006 12:34:00 em

 
Blogger Maria B said...

Åååå, Fatima. Du bara måste komma in i riksdagen. Du behövs!

fredag, februari 17, 2006 4:26:00 em

 
Anonymous Anonym said...

Mina erfarenheter? Ja... att det är precis exakt så som du skriver i ditt inlägg: Risken för att man blir kränkt och illa behandlad är mycket hög, om man söker hjälp hos psykiatrin. Jag har bara erfarenhet av den öppna psykiatrin. Där har jag bett om hjälp ett flertal gånger allt sedan tonårern, eftersom jag mått dåligt på grund av misshandel och vanvård som barn. De flesta jag träffat på, inom öppna psykiatriska vården, saknar kunskap om att övergrepp och misshandel kan orsaka depression och ångest. De vill inte höra om patientens bakgrund över huvud taget. De vill bara ge medicin och skicka hem en. Man får heller inte ställa några krav, ta några egna initiativ, eller ha egna åsikter, för då anses man som besvärlig och uppkäftig. Det som gäller är att patienten ska "ta order", inte att man ska föra en dialog. Socialstyrelsens direktiv gäller absolut inte i praktiken, utan olika mottagningar har "egna regler" som de följer. De har också olika egna myter och föreställningsvärldar (en massa tyckande och tro) som styr deras agerande och vad de säger, som inte har ett dugg med vetenskap att göra. Diagnoser sätts på "känsla" och "tro", och inte genom att man utför de tester som finns, så man kan få helt olika diagnos beroende på om de gillar en som person, eller inte - eller om de var stressade just den dagen, eller inte. Det enda sättet för mig att få hjälp med mina problem har varit att gå till en privat terapeut och betala för terapin själv. Hela första halvåret av den privata terapin gick åt till att bearbeta alla de kränkningar som psykiatrin utsatt mig för. Att anmäla till HSAN är nästan ingen som vågar, eftersom ditt namn och dina personuppgifter (med psykiatriska diagnoser och allt) då blir offentlig handling. Patientnämnden har jag inte hört talas om att någon fått hjälp av, och det har inte jag heller. De står till 100% på psykiatrins sida.

fredag, november 09, 2007 6:27:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home