Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

söndag, maj 28, 2006

En politik för att stoppa våldtäkterna! NU.

Ååå, vad jag blir arg när jag läser rubriker om våldtäkt! På jobbet träffar jag tjejer som fått utstå så många övergrepp och jag läser om det VARJE dag i tidningarna.
Vi måste komma tillrätta med det sexuella våldet mot kvinnor och barn! Skärp lagstiftningen, gör proffsiga förundersökningar och använd hela straffskalan! NU.

3 Comments:

Blogger Maria B said...

Håller med. Det är så frustrerande och i många fall komplexa problem. Tyvärr så är samhället mycket mer sexualiserat än tidigare. Och politiker överlag har svikit barn, flickor och misshandlade kvinnor så det stått härliga till.

Det finns så stora skillnader i detta landet på vilka som ska ses som mer värdefulla än andra- även om det inte sägs rätt ut. För att hårddra det så ses somatiska sjukdomar som något "finare" än psykiska. Kvinnor som blir sönderslagna av sin män "får skylla sig själva" och flickor (och många pojkar med för den delen) har ett rent helvete i skolan som de enligt svensk lag måste utsätta sig för dagligen.

Jag vill att det ska stå tydligt när någon söker hjälp första gången vem som ska ses som personligt ansvarig för det s.k. "ärendet" i fråga. Idag skyller myndigheter på varandra och bollar individer fram och tillbakaför att skydda sitt eget skinn. Och i samband mellan tragedi efter tragedi sägs alltid "det här måste vi se över", "jag det här kräver utredning" etc... Då det redan är för sent. Då svek efter svek efter svek redan har hänt.

Jag skulle kunna skriva om detta ämne tills jag stupar för jag vet, har hört och upplevt alldeles för mycket om hur det står till bakom kulisserna.

Kämpa på Fatima. Jag står bakom dig, det vet du!

söndag, maj 28, 2006 4:06:00 em

 
Blogger Mikael M said...

För att uttrycka mig kort, i Hylte, mer kulturella intressen i primitiva hjärnor - om man skall prata i förebyggande termer...

måndag, maj 29, 2006 3:35:00 em

 
Blogger fatima said...

Visst Mikael, det är ju så att vi måste föra in mer värdegrundsarbete (kultur, föreningsarbete osv.) redan i unga år. Och många fler BRA manliga förebilder inom idrottsvärlden! DET hade gjort underverk.

tisdag, maj 30, 2006 3:19:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home