Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

tisdag, februari 28, 2006

Polskan och den rike

Mycket sägs och har sagts i debatten kring skattelättnader för hushållsnära tjänster.
Man ser fördelningen när det kommer till hemmasysslor som städning, tvättning, dagishämtning, matlagning, diskning och strykning fortfarande är könsmärkt och där kvinnan statistiskt sätt får göra mer. Detta leder till att kvinnans avlönade arbete utanför hemmet blir lidande. De ultimata vore naturligtvis om de båda vuxna i hushållet delade på sysslorna, men fram till den dagen detta sker "naturligt" vore det helt okej att testa vad skattereduktioner egentligen leder till.

I ett annat bås ropar de som mer vill likna detta kring en s.k. pigdebatt. Att de enda som skulle utnyttja dessa avdrag redan är de som har pengar i överflöd och som om sanningen ska fram redan idag både kan och bör betala vita löner för vita tjänster. Vidare så ställs allt som oftast frågan om "vem ska städa hos städerskan"? (Som givetvis lika gärna kan vara en man.)

Ett argument jag sällan hör men som jag är övertygad om är en realitet när den gnälliga frågeställningen "varför skulle jag, som ändå aldrig skulle ha råd med städhjälp trots skatteavdrag, betala skatt för att dom rika ska få billigare städhjälp"? är att ingen tycks tro att rika människor kan vara snåla. Och då menar jag jättejättesnåla. Ty så är ibland fallet.

Själv jobbar jag inom hemtjänsten på Östermalm. Lagen reglerar för mig exakt vad jag får och inte för att garantera mig att jag ska slippa förslitningsskador och annat. Jag får bara städa två rum med kök oavsett hur många rum våningen har och då det gäller inköp får jag endast köpa det allra nödvändigaste i närmsta affär. Lunch och middagsmaten är i 9 fall av 10 färdiglagad mat som jag bara värmer i mikron och serverar. För tunga lyft finns hjälpmedel och dubbelbemanning. De pengarna jag tjänar betalar jag skatt på och om något händer mig på arbetsplatsen (den gamles hem) är jag försäkrad och blir jag sjuk får jag sjukpenning. För mig är det ett jobb.

Men ibland hör jag talas om "polskan" som ska komma. Som städar resterande rum för en svart lön långt under 100 kronor i timmen. Utan anställningstrygghet eller försäkringar och utan ett öre som dimper ner i den svenska statskassan.

Det är inga odjur från juratiden direkt som anlitar svart hemhjälp. Absolut inte. Tvärtom så är jag övertygad om att om hemtjänsten hade resurser och befogenheter att städa hela våningen till samma pris som "polskan" skulle de helt klart välja det. Men man ska inte glömma bort att även om många på pappret har mycket ekonomiska tillgångar är det långt ifrån alla som skulle lägga ut ett öre i onödan. De är inte bara snåla mot "polskan" utan även mot sig själva. Att inte slösa sitter nog i ryggraden hos många sedan barnben. Självklart väljer man då den billigaste städhjälpen också. Så är det.

För mig är skattelättnader för hushållsnära tjänster en win-win-situation för många parter. På första plats sätter jag säkerheten och anställningstryggheten för de som jobbar med att utföra hushållsnära tjänster. De är professionella hantverkare och ska ha den statusen. Vidare hoppas jag det kommer att underlätta för kvinnor i karriären som prioriterar att lägga pengar på dessa tjänster för att slippa slitningar i den privata sfären. Sedan vill jag också att statskassan ska ha de skattepengar som idag hamnar på svarta börsen. Jag vill att fler startar soloföretag inom området hushållsnära tjänster som förhoppningsvis leder till att personen i frågan får blodad tand då det gäller företagande som livsstil. Jag vill skapa möten mellan människor. Jag vill minska stressen i samhället. Jag vill ha fler människor i riktiga jobb där man dels kan göra karriär inom sektorn för hushållsnära tjänster eller arbeta där ett tag för att sedan vandra vidare mot nya mål och med arbetsmeriter och referenser i bagaget.

Och så till sist kommer ju frågan "vem ska städa hos städerskan"? Tja, som liberal lägger jag mig inte i det. Vet bara att jag aldrig funderat över vem som sorterar böckerna i bokstavsordning hemma hos bibliotekarien eller vem som vattnar blommorna i villan hos trädgårdsmästaren...

P.S Jag är medveten om att jag i denna text generaliserar genom att kalla dem som städar svart för "polskan" och att det är långt ifrån alla på Östermalm som har stora våningar, är rika och snåla eller anlitar städhjälp i någon form.

4 Comments:

Blogger fatima said...

Jag har tänkt mycket på just det här! Har fått precis samma fråga av vänstern på insändarsidan här i Halland. "Vem ska städa hos städerskan" Ja, vem tar hand om dagispersonalens barn efter jobbet? Herregud! Jag är så trött på att vänstern stämplar städaren som "piga" och tror att det är de stenrika som skulle tjäna på subventionerade hushållsnära tjänster. Inget kunde vara mer fel.
Det är ju de som INTE har råd idag som skulle tjäna på det OCH alla de som förtvivlat söker ett riktigt jobb (som ger så många fördelar i systemet). Så det så.

onsdag, mars 01, 2006 11:58:00 fm

 
Blogger Maria B said...

Fatima, visst är det så.

Det trista med just vänsterns eviga tjat om pigor hit och dit tycker jag är att de lägger i så mycket nedsättande värderingar i vad det innebär att professionellt arbeta med diverse olika sysslor i hemmet.

För mig är det uppenbart att det finns en efterfrågan efter denna typ av tjänster, men som sagt så är det få som har råd om det ska skötas vitt. Och många av dem som egentligen har råd väljer ändå svart arbetskraft eftersom det är billigare. Dessutom så finns det många, många som pratar om hur de själva vill jobba svart med städning för att dryga ut kassan och själva sätter upp lappar i snabbköpet för att erbjuda sina tjänster.

Att det skulle börja drälla av underlägsna pigor som nigandes och med nedslagen blick servar alla von Krusingar i landet år 2006 bara för att man inför skattelättnader för hushållsnära tjänster är ju lite väl överdrivet pessimistiskt. Som alltid då man skriver kontrakt mellan kund och säljare är det lätt att reglera exakt vad ens arbetsuppgifter går ut på och inte.

Själv tror jag att det skulle hjälpa enormt många människor om de fick råd med lite praktisk hjälp i vardagen. Att så många är utbrända tyder på något. Vidare så tror jag också att så många som möjligt mår bra av att arbeta och tjäna egna pengar med allt vad det innebär.

Där vänstern väljer att måla fan på väggen och bara se problem är vår stryka att vi tror på människan och att vi blickar framåt?

P.S. När jag var i tonåren var det massor med kompisar som åkte utomlands och jobbade som au-pair. De stannade runt ett år och fick en bra merit, arbetslivserfarenhet och språkkunskaper ?på köpet?. Men ingen kallade sig själv för piga.

onsdag, mars 01, 2006 3:05:00 em

 
Blogger Maria B said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

onsdag, mars 01, 2006 11:31:00 em

 
Blogger Fredrik Lindholm said...

"P.S Jag är medveten om att jag i denna text generaliserar genom att kalla dem som städar svart för "polskan" och att det är långt ifrån alla på Östermalm som har stora våningar, är rika och snåla eller anlitar städhjälp i någon form."

Ja, men gör inte det då! En av mina mostrar (medelklass någonting i Vasastan) ansåg att staten inte hade ett öre i att hon anlitade en städerska. Nu var det så att städerskan råkade komma från polen, men det var aldrig en variabel.

söndag, mars 05, 2006 7:07:00 em

 

Skicka en kommentar

<< Home