Trött på vänsterns statsmonopol på feminismen? Illamående av högerns "kvinna-stanna-hemma-vid-spisen-politik"? Uppgiven över borgerlighetens oförmåga att se könsrollsstrukturer? Feminist, liberal och radikal? Då är Felira någonting för dig.

tisdag, mars 21, 2006

Med Martha som mentor!

Jag har alltid sett mig själv som en som inte har några idoler eller varit sådär besatt av någon eller några som vissa kan bli. Överhuvudtaget har jag svårt för hierarkier och auktoriteter. Jag gillar inte att ta order och jag gillar inte att ge order. Bångstyrig och uppkäftig från dag ett ungefär.

Däremot så har jag haft en massa inspirationskällor genom åren. Förebilder som jag kanske inte velat kopiera direkt men som jag hämtat styrka och kraft ifrån. En gemensam nämnare för dem alla är väl att de alla satt ett litet avtryck i min själ som påverkat mig till den jag är idag. Feminist, liberal med en hälsosamt "jag gör vad jag vill så länge jag inte skadar någon annan" attityd.

Då och då kommer jag blogga om personer som jag gillar lite extra mycket och motivera varför. De flesta är människor som lever eller har levt men en och annan fiktiv karaktär kommer jag också att nämna. Först ut och toppaktuell är Martha Stewart.

De senaste veckorna har jag inte kunnat arbeta inom hemtjänsten på grund av min revbenskada. Däremot så går det utmärkt att arbeta hemifrån med mitt företag så någon sjukskrivning är det inte tal om. Hur som helst. Varje eftermiddag klockan 15.05 visar nu TV4 den amerikanska talkshowen Martha. Själv hade jag hört talas om henne för något år sedan eller så då hon tydligen varit inblandad i ett ekobrott och fått avtjäna ett fängelsestraff på ett par månader. Visste att hon kallades "husmorsguru" och att hon var så där superduperkändis man bara kan vara i USA.

Jag kollade på första avsnittet och var "hooked" direkt. Varför då, tro? Jo, för det första så hade hon en utstrålning som bara den. Hon hade självdistans då det gällde sin tid på anstalt och talade varmt om de andra internerna. (Och jag är rätt bra på att förlåta människor som begått misstag i livet.) Hon visade hur man skulle vika en T-shirt snabbt och enkelt (även om jag ännu inte fattat riktigt hur det går till) för att få det att se prydligt ut i byrån och hur man gör äggröra. Men det jag gillade bäst var att hon hela tiden slängde sig med superlativer. I avsnitt efter avsnitt talar hon om hur underbara gästerna är, hur fantastiskt allt smakar, att allt och alla är de vackraste, roligaste, bästa och ljuvligaste som existerar på jorden.

Och inte nog med det. Hon är en entreprenör av stora mått som själv inspirerar och peppar andra att också starta företag. Att man ska tro på sig själv och på sina idéer.

På bara ett par veckor har jag upptäckt att jag har en mentor. Martha! Och eftersom serien är inspelad i höstas i USA så har nästan alla inslag hittills haft någonting att göra med Halloween. Pumpor, pumpor och åter pumpor. Jag älskar pumpor! Pumpor är fantastiska. Jag vill vältra mig i pumpor och bli ordförande för Östermalms pumpklubb på studs. Det är sådan inspiration Martha ger mig. Life is great! You are beautiful! It is lovely! Gorgeous! Fantastic! Yummie!

Och som grädde på moset har jag börjat baka som bara den. Igår bakade jag världens smaskigaste chokladkaka som bara väntar på att bli uppäten. Mums!